ציור בצבעי מים, רפואת ילדים ברוח האנתרופוסופיה, רפואה משלימה ילדים
מה זה אנתרופוסופיה
רודולף שטיינר מייסד האנתרופוסופיה
רודולף שטיינר פעל במאה ה19 , בעולם שהיה מוגדר ומקובע על עקרונות קיום וחוקים טבע מוגדרים.
שטיינר טען כי יש בעולם שבו אנחנו חיים , מעבר למה שנתפס רק בחושינו. הוא דיבר על האלמנט הרוחי, וגרס כי לא נוכל להבין את מהות האדם אם נתעלם מאותו אלמנט רוחי.
הוא יסש את התנועה הרוחנית וקרא לה אנתרופוסופיה.
"אנתרופוס" משמעותו אדם, "סופיה" משמעותה חכמה.
התנועה שהקים צברה תומכים רבים יחד עם מתנגדים לצידם, אך המשיכה להתפתח.
האנתרופוסופיה מצאה לה ביטוי בתחומי חיים שונים, ביניהם, כלכלה, חקלאות ביודינמית, אוריתמיה ועוד.
אחד התחומים המוכרים ביותר הינו החינוך האנתרופוסופי המוכר גם בשם חינוך וולדורף.
חינוך זה שהולך וצובר לו תומכים המספר הולך ועולה בארץ ובעולם, מנסה לתת גישה שונה לחינוך של ילדינו.
הוא מנסה לבנות לו מקום שקט, רגוע ונטול לחצים ככל שניתן.
התוכן החינוכי מותאם לגיל הילד, ובשנים הראשונות הלימוד נעשה בעיקר דרך תנועה ועבודת גפיים ופחות בדרך של שינון אותיות ומספרים.בתפסיתו של שטיינר כדי שנגדל ילדים בריאים עלינו לפתח בהם את הפן היצירתי והתנועתי ולא את הקוגניטיבי המוצף גם כך בעולם שבו אנו חיים.
המחנכים האנתרופוסופים רואים לנגד עיניהם קודם כל את האושר של ילדינו ורק אחר כך את הישגיהם הלימודיים.
ענף נוסף שהתפתח מהאנתרופוסופיה צמח והפך בהמשך לרפואה אנתרופוסופית. מה שהחל כאוסף הרצאות לאנשי מקצוע הלך והתרחב לתפיסה רפואית של ממש. חברות תרופות גדולות כמו WELEDA וWALA צמחו מתוך אותה תפיסה. באירופה ישנן מרפאות ואף בתי חולים שעקרונות הטיפול המנחים אותם הינם עקרונות הרפואה האנתרופוסופית.
הרפואה האנתרופוסופית הולכת יד ביד עם החינוך האנתרופוסופי ומנסה להקנות לילדינו הרגלי חיים טובים, נכונים , פשוטים וטבעיים, שהמטרה שעומדת לנגד עיני המטפלים הינה ילדים שמחים ובריאים.
בראייה האנתרופוסופית כל אדם הינו ייחודי וצריך להתייחס אליו בהתאם
לחיינו יש משמעות וכוונה, אובדן הדרך לעיתים יכול לגרום לפגיעה בבריאות שלנו
לצורך השבת הבריאות יהיה עלינו לשלב ידע מעולם המדע האמנות והרוח
המחלה עשויה לספק הזדמנות לשינוי חיובי בחיינו
ומתוך עקרונות אלה קל להבין כי המחלה בראייה האנתרופוסופית היא לעיתים מבורכת ,
ויכולה לעזור לנו להגיע לדרך הנכונה בחיינו ולהגשמת חיינו כבוגרים.
האנתרופוסופיה בניגוד לרפואה המערבית לא רואה בחום אצל ילדים אוייב שצריך להלחם בו בכל מחיר
אלא בדיוק להפך
.מחלות החום מצעידות את ילדינו להיות בוגרים נוכחים ושלמים יותר
הרפואה האנתרופוסופית מחלקת את גוף האדם לארבעה חלקים
הגוף הפיסי הגוף שלנו , בסיס הקיום שלנו
הגוף האתרי, הרוחי. זה שמעניק לגופנו את כוחות החיים המאפשרים לכל עולם החי לקיים חיים ולא להיות חפצים דוממים
הגוף האסטרלי, זהו הגוף בו קיימים הרגשות שלנו, התשוקות שלנו, הפחדים שלנו. גוף זה משותף לבעלי החיים ובני האדם
הגוף "האני" ,זוהי אותה תודעה עצמית הקיימת רק בבני אדם.
את הגוף האנושי ניתן לחלק לשלוש מערכות.
המערכת העצבית חושית-זו שמרכזה בראש
המערכת המטבולית זו שמרכזה במערכת העיכול
שתי מערכות אלה הינן הפוכות זו מזו ופעלות זו כנגד זו.
המערכת השלישית הינה המערכת הריתמית שמרכזה הינו הלב והריאות והיא המאזנת את שתי המערכות.
המחלה בראייה זו הינה חוסר איזון שבין המערכות השונות ומטרת הטיפול תהיה להשיב בחזרה את האיזון, ובכך לחזור לקו הבריאות.